Inloggen | Registreren | WuP.nu
Ga naar de startpagina van Nightking

"Als Pasen en Pinksteren
op één dag vallen"

Welkom Gast

Dagje Koasiung en naar Tainen

Taiwan
19-09-2007 | 19:19:29
Reageren

Ondanks de tyfoon Whipa die onze vakantie aan het verstoorde, gaan we gewoon terug naar de order van de dag. Inmiddels waren we gebleven bij afgelopen zaterdag 15 september. Doordat we van het ene hotel naar het andere hotel gingen, zijn we vroeg op gestaan en hebben we de laatste spullen bij elkaar geraapt.

Dankzij dat ik mijn spullen bij elkaar aan het sprokkelen was, kwam ik tot ondekking dat ik mijn vest nog had laten liggen bij het vorige hotel. Caroline had voor mij gebeld naar het vorige hotel, om te vragen of zij deze nog gevonden hadden en gelijk melden ze me dat ze niets hadden gevonden. Dus dat was enorm balen voor mij, maar na dat we de laatste dingen hadden ingepakt en zijn uitgecheckt, zijn we met de taxi terug gegaan naar het oude vieze hotel.

Eerst zijn we richting het kleine winkeltje gegaan, waar we 2 dagen ervoor het hotel hadden verlaten. Samen met Caroline liepen we het winkeltje in, maar daar was niemand te bekennen. Vervolgens liepen we de trap op en daar stonden 2 dames die boven aan het opruimen waren. Caroline legde aan de dames uit dat ik me vest kwijt was en daarna liepen beneden toe, buiten staat een schuurtje waar mijn vest gelukkig over een kledingrekje lag. Samen met mijn vest gingen we terug naar de taxi.

Nu dat we alles mee hadden kon de taxi eindelijk richtingen het westen vertrekken. Vanuit Keelung heeft de taxi er meer dan een dikke uur over gereden om aan te komen in Koasiung. Onderweg hebben we heel veel van de weg gezien en verschillende omgevingen, tijdens deze rit hadden we dezelfde taxichauffeur weer als de weg naar Keelung.

Eenmaal in Koasiung aangekomen, werden we op het station afgezet. Daar hebben we een andere taxi genomen die ons naar het hotel zou gaan brengen. Maar omdat deze beste man de weg niet wist heeft hij een andere taxi geregeld die ons naar het hotel zou gaan brengen en eventueel een rondleiding zou kunnen geven in Kaohsiung.

Daar hebben we ingecheckt en hebben eerst lekker lang uit voor de buis gelegen en ons door niemand en dan ook echt niemand laten storen. Tenslotte vonden we het met ze alle toch weer is tijd om wat nuttigs te gaan doen, dus Caroline heeft gevraagd of de taxichauffeur of een tour mogelijk was in de stad Koahsiung. Helaas kon hij op dat moment niet, dus Caroline heeft via het hotel een tour geregeld en zo gezegd zo gedaan voor we het wisten stonden we beneden te wachten op de taxi.

Niet veel later arriveerde onze taxichaufeur voor de tour door de stad heen, het eerste waar de beste man mee aan kwam was een schaalfruit. Voor de rest was het een hele aardig man, maar vond dat je met een fruitschaal al kon overdrijven. Maar hij vertelde veel over de stad en we hebben wel zo beetje de hele stad gezien.

Blijkbaar kunnen die chinezenen nog eens wat bouwen, najah het is wat anders dan een huis. We stonden bij 2 torentjes en wat figureerende gevaartes er voor. We stonden nu ook bij de draken en tijger torens. Zo beetje al deze aparte torens waren gebouwd op het water, op het land stond trouwens weer een tempel. Kon wel duidelijk merken dat in Taiwan een boedistisch geloof had, overal waar je ook kwam, welke stad of gehucht dan ook, overal zie je van die tempeltjes staan met rode schuingevormde daken. Deze hebben wederom van binnen weer bekeken en daar nog wat foto’s gemaakt.

Vervolgens zijn we nog naar een ander tempel, stambeeld of wat het ook was. Van buiten zag het er uit als een stambeeld, iniedere geval een grote popgevaarte boven op een huisje. En van binnen was het dezelfde als een tempe, er waren voornamelijk spirituele dingen. Alleen wat ik nog niet eerder gezien had was een ronde toren met een doorsnede van van meer dan een meter meer dan 2 meter de lucht in, waarop allerlijk kleine naamplaatjes zaten van mensen hoe hoger de namen stonden hoe belangrijker je was. Om een beetje een idee te geven zoals het er uitziet, een toren van 2 meter hoog, allemaal kleine poortjes er in gemaakt van zo 4 centimeter breed ongeveer en daarvoor zitten venstertjes waar van die kaartjes in gestopt kunnen worden..

Tegen de tijd dat we dit gebouwtje gezien hadden, liepen we weer terug de brug overna de straat toe. Daar zijn we de taxi in gestapt en ging onze tour veder naar het volgende gebouw. We kwamen aan bij Qing Dynasty gebouw, eenmaal door de poort gewandeld te zijn, kwamen we aan op een binnenplaatsje. Na wat rond gelopen te hebben en had je aan een kant toeristenplek, waar je wat kon eten en drinken en aan de andere kant een grote zaal met van dat ouderwetse meubilair. Bij dit terrein hebben we het een en ander aan foto’s gemaakt. Daarna hebben we nog een rondje gelopen om het gebouw heen zo de brug op, vanag daar hebben we nog wat foto’s gemaakt en wat van de omgeving genoten. Niet veel later moesten we al weer terug naar de taxi, aangezien die ook stond te wachten, onderweg onderweg hebben we nog wat foto’s gemaakt en nog veel gezien van de stad.

Maar we waren er nog niet, we reden door naar Fo Gunang Shan Monastery. We kwamen aan en je zag het grote boedistiche stanbeeld al op grote afstand. Bij aankomst liepen we een schuin gedeelte de berg op, daarna een poortje door en zo  kwam de eerste kleine buddha’s tegen die allemaal naast elkaar stonden tegen op de berg wand.

De weg naar boven toe kwam je niets anders dan van die beelden tegen, allemaal het zelfde en voor ons allemaal gelijk. Maar elke standbeeld is ternagedachten van een van budist. Bij elke stanbeeld stond ook een naam geschreven, najah in het chinees stond het er ook. Maar verdop liepen we richting een groot plein waar een hele grote Buddha stond, met daarom heen allemaal kleinere. Hoe groot de grote was zou ik niet durven zeggen weet wel mee dan 3 of meer dan 4 meter, de kleinere zijn zo 2 meter lang. Dit plein word ook niet voor niets het grote Buddha land genoemd. Daar hebben we eventjes rond gelopen foto’s gemaakt en een ijsje genomen, vanwege het tropisch weer.

Helaas kregen we maar een uur de tijd van de taxi chauffeur, anders hadden we ook de andere gebouwen kunnen bekijken het hele terrein, maar helaas hadden we daar niet de tijd voor. Maar opzich was het ook zo erg, want het was ons eignelijk ook veel te warm om overal te slenteren.

Doordat de zon bijna onder ging, zouden we nog net de zons ondergang kunnen zien, maar helaas waren we daar net te laat voor bij de oceaan. Maar ondanks dat we te laat waren zijn we nog wel naar boven gelopen, daar hebben we rond gelopen en wat foto’s gemaakt. Dennis en ik hadden geen zin meer om de bij behorende toren te beklimmen, dus Caroline ging toen in zijn eentje de toren in. Voor de rest hadden we boven wat foto’s gemaakt van het water, helaas zonder ondergaande zon… maar het uitzicht zag er uit als water bomen en bergen. Binnen was het meer een restaurant, dus eigenlijk hadden we het hier wel snel bekeken.

Daarna zijn we met de taxi naar een gebied gegaan waar verlichting en lampen niet alleen voor de roze buurt geldt, maar ook voor de “normale” man. Najah normal, hier plakken ze alles vol met verlichting. Had in andere steden wel van alles gezien, maar dat er verlichting op boten en bruggen verlicht waren met fel gekleurd licht.

Vervolgens zijn we richting het ook zo gekleurde winkelcentrum, waar het reuzenrat “Kaihsiung Eye” op het dak van het gebouw stond. Onder weg reden we nog langs het 85 gebouw, daar nog even een fototje gemaakt en zo reden we door naar het winkel centrum. vanuit de verte zag je de verlichting al van het reuzenrat, eenmaal dichterbij gekomen kwam de verlichting van de gavel voorbij, elke gevel had zo beetje wat anders. Eentje had van van die letverlichtingen in verschillende kleuren de andere had een bak van beneden naar boven 1 of 2 meter breed. Daarop stonden teksten, symbolen en andere fratsen in verschillende kleuren. Maar het was wel mooi om te zien. Als eeste heb ik daar wat foto’s gemaakt en omdat ik daar Dennis en Caroline kwijt was, ben ik maar zelf door het winkel centerum heen gaan lopen. Zo wie zo om hun te gaan zoeken.

Tijdens mijn wandeltoch ben ik door Caroline gebeld, najah ik was toen al onderweg naar de taxi plaatsen. Daar stonden die 2 in een donker hoekje te wachten op mij. Vervolgens zijn we met ze drieeen door het winkelcentrum gewandeld, als eerste zijn we helemaal naar boven gegaan om het reuzenrat te bekijken. Het was dat het druk was daar, want anders waren we ook de reuzerat in gegaan. Door dat er een rij stond van langer dan een uur, zijn we lekker op wat stoeltjes gaan zitten en gaan kijken naar dat draaiende gevaarte. Na dat we uitgekeken waren zijn we zo langzamerhand terug gelopen naar beneden, daar hebben we nog wat winkeltjes bekeken en zijn nog wat weze eten in het winkelcentrum.

Vervolgens zijn we naar de IKEA gegaan… IKEA, ja ik zeg het goed… IKEA zit zelfs Taiwan, maar het was wel raar idee dat je een IKEA tegen komt aan de andere kant van de wereld terwijl die normaal ook in de zelfde woonplaats hebt zitten. Maar goed we zijn naar binnen geweest en een beetje rond gekeken. En jah hoor het is hier zo beetje het zelfde als in Nederland, dus als je iets Taiwanees zoekt … neeh die zal je hier niet vinden.

Tenselotte terug gegaan naar het hotel, inmiddels waren we redelijk uitgeput van een daggie toeren, slenteren en winkelen. Al met al een drukke dag, zoals je ziet is dit een dag.

De dag er na, dan hebben we het over; zondag 16 september, zijn we wederom weer vertrokken vanuit het hotel om richting het noorden te vertekken. Het volgende Hotel was in Tianen, we gingen naar Puyuma Hotel. Na een lange en een vermoeiende rit met de trein en taxi, maar tijdens de rit hebben we dit keer zo goed als geen foto’s gemaakt. Aangezien voor ons ook het beeld vrijwel het zelfde bleef als de rest van de vakantie.

Doordat Caroline een tour had geregeld met de taxi chauffeur, kwamen we aan bij het hotel en konden we onze koffers in de hal daar laten staan. De belangrijkste spullen zoals de laptop die in onze tas zat namen we zelf maar mee de taxi in, heelaas was deze taxi rit niet zoals wij gehoopt hadden.

Na wat foto’s gemaakt te hebben vanuit de auto, zijn we naar fort gegaan waar weer veel te zien was over de 17e eeuw. Daar stonden 2 standbeelden, eentje van de president van het vormalige republiek china en eentje van Frederick Coyett, deze man was van het VOC schip. In de ruimte er naast stonden vertrines waar de nog wat wapens uit die tijd lagen van de Europeanen en van de Chinezen. Wat wel grappig was dat tegen de gavel een schilderij was gemaakt van het VOC schip, met daarop de Nederlandse vlaggen.

Toen we het hier een beetje gezien hadden zijn we doorgereden naar een tempel, nadat we uitgestapt waren heeft de taxichaffeur de auto geparkeerd en die is zelf gaan eten. Caroline ging heel eventjes de markt en ze gaf al aan dat wij de tempel vast konden gaan bekijken. Dennis en ik liepen dus de tempel binnen, maar eigenlijk liepen we er ook zo weer uit. Voor Dennis en mij hadden we voor eventjes wel weer genoeg temples gezien tijdens deze vakantie. Dus we hebben met ze tweeen besloten dat we hier iedere geval geen tempels meer hoefde te zien Persoonlijk vond ik het allemaal wel leuk, maar doordat het meeste op het zelfde sloeg, vonden we het beide wel genoeg. Dus toen hebben we met ze alle besloten om de tour af te breken en weer terug te gaan naar het hotel. Zeker na zo vermoeide reis en dan met in die hitte een tas op je rug.

Dus de taxi heeft ons terug gebracht naar het hotel, daar hebben we eerst eens eventjes rustig aangedaan en in de avond zijn we naar een groot winkelcentrum geweest waar we ons vermaakt hebben in wat winkels. Doordat er een bioscoop was in deze winkel centrum hebben we aan het einde van de dag nog een film gekeken in de bioscoop op de bovenste etage, daar hebben we de film Taxi 4 gekeken. Helaas was de film franstalig (film speel in Frankrijk en Belgie af) en engels ondertitelt, maar het was een leuke film. Na de film zijn we terug gegaan naar onze hotel en hiermee hadden we ook gelijk onze dag afgeloten.

De dag daar weer na, dan hebben we het over maandag 17 september, hebben we eigenlijk voornamelijk uitgeslapen en zitten bedenken wat er te vielt in deze stad. Helaas heeft Taiwan niet van die mooie steden zoals: Amsterdam, Londen, New York of weet ik veel wat… Maar goed toen we de computer aan hadden om te gaan kijken wat we deze paar dagen gingen doen en in het volgende hotel zou kunnen gaan doen, stond er op het locale nieuws hier dat de dag er na een Tyfoon op reis was langs Taiwan en zo naar China.

Zo ver het aangegeven werd zou alleen noord Taiwan er last van gaan krijgen en de grootste schade zal voor China zijn, dus eigenlijk hadden wij zo iets van, gaan we geen rekening mee houden. dus die dag hebben we nog lekker rustig aan gedaan en we hebben de plannen iets gewijzigd voor de volgende dag.

We zouden op woensdag en donderdag eigenlijk naar een oude stoomtrein gaan en de andere dag naar een groot atractiepark gaan maar de stoomtrein zou zowie zo niet kunnen als er een tyfoon optreed en het atractiepark... dat lijkt me ook niet zo goed plan als het heel erug waaide en veel regen neer kwam.

Het meeste van de dag hebben we rustig aan gedaan en ook weze kijken wat de gevolgen al waren van deze tyfoon, maar die dag hadden we het rustig aan gedaan omdat er niet echt veel te doen was. Maar in de loop van de dag zijn we de buurt wezen verkennen. Als eerste zijn we door de stad weze lopen naar de andere winkelcentrum. Daar hebben we zo beetje hetzelfde gedaan als de dag er voor, daar hebben we de winkels bekeken. Echter zullen we niet met een souvenier thuis komen vanaf de winkelcentra's, maar het was meer het idee dat we wat deden. Aan het einde van de dag hebben wederom weer een film bekijken. De titel van deze film was: Rogue Assassin (engelse titel: War). Dit was echter een beter film, deze was trouwens ook volledig in het engels.

Tenslotte hebben we de taxi terug genomen naar onze hotel, daar hebben we ons klaar gemaakt voor de reis van de volgende dag. De reis gaat verder omhoog in het westen van Taiwan, dan gaan we naar de stad Taichung.

Reageer - Print - Stuur e-mail - 1671x bekeken

geschreven door: Alexander

pa en m

Re: Dagje Koasiung en weekendje Tainen Citeer dit bericht
avatar van pa en m

jullie hadden deze week wel pech met de tyfoon gehad maar zo als ik zie zijn jullie toch overal heen geweest . mooie foto,s gemaakt deze vakantie kunnen ze niet meer af nemen van jullie veel mee gemaakt doe de groeten daar nog 3 dagen gelukkig weer thuis

laura

Re: Dagje Koasiung en naar Tainen Citeer dit bericht
avatar van laura

Ja, je weet het leuk te beschrijven Alex. We kunnen thuis de sfeer proeven van hoe het daar is. Nog een paar leuke dagen en een veilige thuisreis. Dag Dennis, dag Alex. Tot gauw